Vanaf 25 mei 2018 gaat er een nieuwe Europese wet in werking m.b.t. de e-mailmarketing: de GDPR-wet (General Data Protection Regulation). Wanneer je als organisatie binnen de Europese Unie mailingen verzendt, moet je vanaf eind mei 2018 aan deze wet voldoen.

Wat zegt de GDPR-wet?

  • Het inschrijven op een nieuwsbrief moet duidelijk zijn.
  • De mogelijkheid om je in te schrijven mag niet al voor een bezoeker gemaakt worden. De checkbox mag dus niet standaard al 'aangevinkt' zijn.
  • Het inschrijven op de nieuwsbrief mag geen voorwaarde zijn zoals bijvoorbeeld bij het aanmaken van een account en dit mag ook niet in de algemene voorwaarden opgenomen worden.
  • Je moet als verzendende partij aantoonbaar de gegeven toestemming voor het inschrijven op de nieuwsbrief kunnen laten zien.
  • Je moet relaties die zich ingeschreven hebben een heldere en eenvoudige mogelijkheid bieden om zich op ieder moment te kunnen uitschrijven op de nieuwsbrief.

Boete

Deze nieuwe GDPR-wet geldt voor zowel B2C als B2B mailingen en het is van belang om dit goed op orde te hebben aangezien er een hoge boete opgelegd kan worden als je dit als bedrijf niet goed voor elkaar hebt. Deze boete kan zelfs oplopen tot 20 miljoen euro of 4 procent van je totale wereldwijde omzet.

Conclusie

Het grote verschil met de huidige Wet Bescherming Persoonsgegevens die we in Nederland hanteren is overigens dat je zelf duidelijk moet kunnen aantonen dat een bezoeker zichzelf heeft aangemeld voor het ontvangen van de nieuwsbrief.

Met Repper voldoen we aan de eisen van de GDPR-wet, dus hoef je je geen zorgen te maken als je gebruik maakt van de door Repper beschikbaar gestelde inschrijftool. Wanneer je zelf relaties importeert in het systeem, is het van belang dat je zelf hiervan de aanmeldingen kunt aantonen.

Bekijk meer informatie m.b.t. deze wet of neem met Repper contact op voor een persoonlijke toelichting.


Reactie plaatsen